admin
- 04 Feb, 2023
- 0 Comments
- 11 Secs Read
«Μπορείς να Δεις Μέσα στην Καρδιά μου;»: Μια Δράση Ενσυναίσθησης στο Συνέδριο ΤΝ & Παιδείας
Η Δράση μας στο Α’ Δημοτικό Αρσακείου Ψυχικού που Έφερε την Ενσυναίσθηση στο Διεθνές Συνέδριο για την ΤΝ και την Παιδεία.
Τον περασμένο Ιούνιο, είχαμε την τιμή να υλοποιήσουμε ένα εξαιρετικά καινοτόμο και βιωματικό διδακτικό σενάριο με τίτλο «Μπορείς να δεις μέσα στην καρδιά μου;» σε δύο τμήματα της Στ’ Δημοτικού του Αρσακείου Ψυχικού. Η δράση μας εντάχθηκε στους θεματικούς άξονες για την ευημερία και τα δικαιώματα των παιδιών σε έναν ψηφιακό κόσμο.
Στόχος μας ήταν να καλλιεργήσουμε την ενσυναίσθηση και την κριτική σκέψη των μαθητών, φέρνοντάς τους αντιμέτωπους με το κρίσιμο ερώτημα: Πώς μπορεί η Τεχνητή Νοημοσύνη να κατανοήσει την ανθρώπινη, συναισθηματική πολυπλοκότητα;
Λογοτεχνία και Τεχνολογία: Η Δομή της Δράσης μας.
Η δράση, διάρκειας δύο διδακτικών ωρών, βασίστηκε στο λογοτεχνικό έργο «Η Κλάρα και ο Ήλιος» του Καζούο Ισιγκούρο. Μέσα από την ανάγνωση και τον στοχασμό:
- Εξερευνήσαμε τη λογοτεχνική αναπαράσταση της Τεχνητής Νοημοσύνης και καλλιεργήσαμε τη συναισθηματική πολυπλοκότητα του ανθρώπου (ενσυναίσθηση).
- Μυήσαμε τους μαθητές στον τεχνολογικό γραμματισμό και στο prompting (πώς ζητάμε σωστά από την ΤΝ), διδάσκοντας βασικές αρχές ψηφιακής ηθικής και υπεύθυνης χρήσης.
- Δημιουργήσαμε ένα διαδραστικό πείραμα: Συγκρίναμε τις αυθεντικές απαντήσεις των παιδιών σε προσωπικά ερωτήματα με τις απαντήσεις που έδωσε το ChatGPT, το οποίο του είχαμε ζητήσει να υιοθετήσει την περσόνα ενός παιδιού της ηλικίας τους.
Το τελικό έργο: Παιδικές Φωνές vs Μηχανικές Απαντήσεις
Το επιστέγασμα της δράσης μας ήταν ένα συλλογικό ψηφιακό έργο με τίτλο «Μπορείς να δεις μέσα στην καρδιά μου; – Παιδικές φωνές και μηχανικές απαντήσεις: μια συνάντηση συναισθήματος και αλγορίθμου».
Σε αυτό το βίντεο, αναδείξαμε τη συνθετότητα της ανθρώπινης παιδικής καρδιάς, εστιάζοντας στις διαφορές που εντοπίστηκαν μεταξύ των αυθεντικών, βιωματικών απαντήσεων και των αλγοριθμικών. Μέσα από αυτή τη σύγκριση, τονίσαμε την ανάγκη για ηθική εγρήγορση και παιδαγωγική καθοδήγηση κατά τη χρήση της ΤΝ.
Με το βίντεο αυτό συμμετείχαμε και εμείς, ως εξωτερικοί συνεργάτες του Αρσακείου, στο Διεθνές Συνέδριο “The Lyceum Project 2025 – Children in the Age of AI”. Το συνέδριο, το οποίο διοργανώθηκε στις 20 Ιουνίου 2025 στο Ωδείο Αθηνών από το World Human Forum και τον Δημόκριτο, εστίασε στις προκλήσεις και ευκαιρίες της Τεχνητής Νοημοσύνης στην παιδική ηλικία. Στο συνέδριο αυτό, μεταξύ άλλων, ο Πρόεδρος του ΙΕΠ, Επ. Καθηγητής Σπυρίδων Δουκάκης, είχε υπογραμμίσει την ανάγκη για παιδαγωγική φαντασία αντί για «τεχνολαγνεία» και για εκπαιδευτικά περιβάλλοντα που ενθαρρύνουν την έκπληξη και το απρόβλεπτο.
Σε αυτό το βίντεο, αναδείξαμε τη συνθετότητα της ανθρώπινης παιδικής καρδιάς, εστιάζοντας στις διαφορές που εντοπίστηκαν μεταξύ των αυθεντικών, βιωματικών απαντήσεων και των αλγοριθμικών. Μέσα από αυτή τη σύγκριση, τονίσαμε την ανάγκη για ηθική εγρήγορση και παιδαγωγική καθοδήγηση κατά τη χρήση της ΤΝ.
Με το βίντεο αυτό συμμετείχαμε και εμείς, ως εξωτερικοί συνεργάτες του Αρσακείου, στο Διεθνές Συνέδριο “The Lyceum Project 2025 – Children in the Age of AI”. Το συνέδριο, το οποίο διοργανώθηκε στις 20 Ιουνίου 2025 στο Ωδείο Αθηνών από το World Human Forum και τον Δημόκριτο, εστίασε στις προκλήσεις και ευκαιρίες της Τεχνητής Νοημοσύνης στην παιδική ηλικία. Στο συνέδριο αυτό, μεταξύ άλλων, ο Πρόεδρος του ΙΕΠ, Επ. Καθηγητής Σπυρίδων Δουκάκης, είχε υπογραμμίσει την ανάγκη για παιδαγωγική φαντασία αντί για «τεχνολαγνεία» και για εκπαιδευτικά περιβάλλοντα που ενθαρρύνουν την έκπληξη και το απρόβλεπτο.
Η δέσμευση μας
Η δράση μας στο Αρσάκειο αποτέλεσε ένα ζωντανό παράδειγμα του πώς το σχολείο μπορεί να διδάσκει στα παιδιά όχι μόνο το «τι υπάρχει» (η τεχνολογία), αλλά και το «πώς να στέκονται στον κόσμο» (με κριτική σκέψη και ηθική).
Ως ομάδα, παραμένουμε σταθερά προσηλωμένοι στην αποστολή μας: να ενθαρρύνουμε τα παιδιά να δουν την Τεχνητή Νοημοσύνη ως ερώτημα και ευκαιρία, διασφαλίζοντας το δικαίωμά τους στην ποιοτική, ανθρωποκεντρική εκπαίδευση που απαιτεί η ψηφιακή εποχή.






